نظر سنجی
منبع : http://home.nassabeh.com/
زندگینامه
حضرت آیت الله حاج سید محمد حسین نسابه
 
 
 
- تولد و خاندان :
ایشان در سال ۱۳۱۸ ،در شهرستان جهرم و در خانواده ای از سادات که همگی از قدیم الایام  اهل علم و عمل و مجاهده و مبارزه بوده اند  بدنیا آمده ، از جهت پدر از سادات حسینی و از جهت مادر از سادات موسوی محسوب میشوند. پدر ایشان آیت الله سید محمد حسن نسابه فرزند مرحوم آیت الله سید محمد حسین نسابه و مادر ایشان دختر آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین دزفولی نجفی لاری سر سلسله خاندان جلیل القدر آیت اللهی در ایران میباشند. جد پدری ایشان  مرحوم آیت الله سید محمد حسین حسینی نسابه ، در دوران مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی اواخر قاجاریه در کنار مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری قرار گرفته و با نظر ایشان و دعوت مردم ، در منطقه داراب و زرین دشت ( حاجی آباد ) به ترویج اصول اسلامی پرداخت و از ایشان سه فرزند پسر نیز بجای ماند که همه آن بزرگواران  در مسیر ترویج دین مبین اسلام  و در کسوت مقدس روحانیت منشاء خدمات ارزنده ای به مردم مناطق داراب و زرین دشت ( حاجی آباد) گردیدند و هم اکنون قبور مطهر ایشان زیارتگاه مردم متدین و خداجوی آن مناطق است .  جد مادری آیت الله نسابه  نیز که همان مجاهد اعظم حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری هستند  بنا به تقاضای مردم جنوب فارس و سفارش مرحوم میرزای شیرازی بزرگ در اواسط دوران ناصرالدین شاه قاجار ، به لارستان بزرگ هجرت نموده و بنای اولین حکومت شیعی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت را در آن منطقه نهادند . آیت الله نسابه در چنین خانواده ای و با چنان پشتوانه مذهبی و مبارزاتی بدنیا آمده و پرورش یافت . ایشان  دوران طفولیت  و دبستان و دبیرستان را در نیز در شهر جهرم  گذراند.
 
۲-تحصیلات کلاسیک و حوزوی
بموازات طی مراحل آموزشی در مدارس دولتی ، دروس دینی و طلبگی را شروع و ادامه داده و پس از آن عازم شیراز که در آن زمان به دارالعلم مشهور بود عزیمت و نزد اساتید معروف، دروس فقه ، اصول ، معانی بیان ، منطق و …. را فرا گرفت و  سپس عازم قم گردید. اقامت در قم مصادف بود با مرجعیت مرحوم آیه الله العظمی بروجردی .
    مکاسب ، وسائل و کفایه الاصول و سائر کتب فقهی و اصولی و نیز کلام و حکمت را در محضر اساتید معروف حوزه علمیه قم تلمّذ نموده و سطح را به پایان برد و و وارد دروس عالیه خارج فقه و اصول گردید و از آن اساتید بزرگ بهره وافی برد و میتوان گفت اقامت ایشان در قم مجموعاً بیش از سی سال بطول انجامید و چون در بین اساتید خارج ، بیش از همه ، حضرت امام خمینی برای ایشان جذابیت داشت سخت شیفته مباحث بالا والا و تحقیقی امام گردید و اصولا امام ، هم بجهت محتوای بالای علمی و تحقیقاتی و هم حکمت و عرفان نظری و علمی مراد و مقتدای ایشان شد . پس از تبعید امام خمینی (ره) ایشان به مدت یازده سال از محضر درس خارج حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی و سایر مراجع استفاده نمودند.
 
۳-فعالیت آیت الله نسابه در شروع نهضت اسلامی
شجاعت امام در صراحت و صداقت و خلیقات بی بدیلی که منحصر و مخصوص معظم له بود ، آقای نسابه را هر چه بیشتر از نظر فکری و عملی  به امام نزدیک و ماٌنوس مینمود که تجلی آن در سال ۴۲ بود وآقای نسابه  با پیروی از حضرت امام(ره) و  و در راستای ترویج نهضت ایشان ، به منظور  پخش نوار و اعلامیه های  آن ابرمرد تاریخ اسلام حرکت و آنها را در  استان فارس بدست  مرحوم آیه الله العظمی محلاتی و آیه الله شهید دستغیب میرسانید و در انتقال منویات و فرمایشات و پیامهای امام به شهرها ، سختیها و رنجهای فراوانی برد. بازداشت حضرت امام(ره) و تلاشهای زیاد آقای نسابه جهت اطلاع رسانی به علماء و تدارک اقدامات حمایتی از امام(ره)  خود داستان دیگری است که ذکر آنها زمان میطلبد. پس از آزادی  امام(ره) و تشریف فرمائی معظم له به قم و ادامه مبارزه و تبعید امام به ترکیه ، به صورت متناوب در درس خارج فقه مرحوم آیه الله العظمی گلپایگانی به مدت یازده سال شرکت نمود در دروس سایر مراجع نیز حاضر و به درجات ارزنده ای از علم و عمل فائزگردید و همراه با تعلیم و تعلّم  ، دست از مبارزه و ترویج حقیقت ، حقانیت و راه امام برنداشت . پیش از سال ۴۲  ، در آبادان ، رفسنجان و جهرم با سخنرانی در سنگر منبر و خطابه ، در تهییج مردم و تصریح به افشاء رژیم طاغوت پیشتاز  و بعد از سال ۴۲ نیز با سخنرانهای آتشین مبارزه را تشدید نمود و حداقل در استان فارس اولین کسی بود که نام امام را به صراحت بالای منبر در حسینیه حاج تقی شهرستان لار  به زبان آورد که واکنشهای تند و منفی عوامل وابسته به رژیم را در پی داشت .
 
۴- ورود به لارستان و شروع فعالیتهای انقلابی در منطقه
  لازم به ذکر است که آیت الله نسابه  بعد از ۱۵ خرداد ۴۲ به لار هجرت نمودند . قبل از ورود ایشان به لارستان چنانکه در قسمتهای قبل ذکر شد امر مبارزه بر علیه استبداد و استعمار را خاندان مادری ایشان یعنی خاندان جلیل القدر آیت اللهی در منطقه لارستان هدایت مینمودند اما پس از  لطماتی که در جریان مبارزات به مردم منطقه وارد شده بود ، برای مدتی آتش مبارزه فروکش کرده بود که با ورود آیت الله نسابه   به منطقه لارستان مجددا شعله قیام و انقلاب توسط ایشان و با همکاری برخی متدینین و انقلابیون برافروخته شد و رنگ و بویی تازه یافت .  چنانکه قبلا هم ذکر شد ایشان نوه دختری مرحوم آیه الله العظمی حاج سید عبدالحسین نجفی لاری است ، آیه الله مجاهدی که ۳۲ سال علیه انگلیس و عمال آن در جنوب جنگید و نیز پسر عمه و داماد  حضرت آیت الله معظم حاج سید عبدالعلی آیت الهی میباشد، لذا طبیعی است که به لار ، بعنوان اولین خاستگاه حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه درایران ، علاقمند باشد. پس از ورود به لار ، مقرّ و پایگاه ایشان همان حسینه حاج تقی بعنوان جایگاه نشر  فرهنگ و معارف اسلامی گردید . ایشان از آن مکان  بعنوان محل نشر فرهنگ اسلامی و در جهت ترویج افکار انقلابی امام خمینی (ره) کمال استفاده را کرد  ، بویژه در دو ماه محرم وصفر و ماه مبارک رمضان هر سال از منبر وعظ وخطابه در این راستا نهایت استفاده را نمود و به جرات میتوان گفت ایشان اولین کسی بود که در لارستان و فارس ، پس از تبعید حضرت امام (ره) و در شرایط خفقان آمیز پس از آن ، با شجاعت مثال زدنی نام حضرت امام (ره) را بر فراز منبر ذکر نمود و به تجلیل از ایشان پرداخت که همین امر  بهانه ای  شد برای کشمکش طولانی مدت دستگاههای امنیتی رژیم طاغوت با ایشان که حتی منجر به تبعید و ممنوع المنبر شدن ایشان نیز گردید . با این اوصاف  پس از مدتی با کمک دوستداران فرهنگ دینی  کتابخانه ای هم در آن حسینیه تاسیس و با همراهی تعداد معدودی از جوانان کتابخانه را اداره مینودند. طولی نکشید که اقبال عمومی به این فعالیتها زیاد شد و بر جمعیت مراجعان از نظر کمّی و کیفی افزوده گردید به نحوی که این حسینه در فازهای  مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، مالی و حتی از سال ۵۶ در فاز نظامی نیز  وارد مبارزات بر علیه رژیم ستمشاهی شد و در همین ارتباط سه گروه زیرزمینی مسلح نیز با گردآوری امکاناتی از قبیل سلاح ، نارنجکهای مختلف دست ساز و … در آن تشکیل گردید . برخی از این سلاحهای دست ساز توسط دانشجویان رشته های مختلف مهندسی که با حسینیه مرتبط بودند تهیه میشد . علاوه بر اینها تسلیح ، تشویق و آمادگی عشایر هم ضمیمه تشکیلات مسلح وابسته به حسینیه گردید که همگی تحت هدایت و نظر آقای نسابه سازماندهی و آماده شده بودند . ایشان در این ایام علیرغم ممانعت ساواک و مخالفت برخی مخالفان  ، ضمن دعوت از روحانیان و مبارزان جهت تبلیغ امام(ره) و انقلاب اسلامی در لارستان ، با انقلابیون تبعیدی به لار  نیز همکاری و همراهی نزدیک داشتند که از جمله آنان مرحوم آیت الله خلخالی و شهید بزرگوار مهدی نصیری لاری ( از شهدای ۷ تیر ) میباشند. شهید نصیری بعد از انقلاب اسلامی علیرغم عهده دار بودن فرماندهی سپاه سیرجان و  فرمانداری آنجا ، به اصرار آیت الله نسابه و مردم منطقه لارستان بعنوان اولین نماینده این منطقه وارد مجلس شورای اسلامی شد. این شهید بعد از مبارزه مستمر با جریان لیبرال منافقین ، بنی صدر و نهضت آزادی اولین استیضاح کننده بنی صدر در مجلس بود و سپس در جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی همراه با شهید بهشتی و سایر یاران شیهدش به دیدار معبود شتافت . ( روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد )
 
 
 
۵- تبعید از لارستان و بازگشت پیروزمندانه
فعالیتهایی اینچنین ، از گوش و چشم ماموران ساواک بدور نماند و لذا ایشان از طرف ساواک ممنوع المنبر شد اما مبارزات ایشان در سازماندهی جوانان و درگیری با نظامیان و نیروهای امنیتی رژیم طاغوت اسمترار یافت تا بالاخره از لار تبعید گردیدند.
اما با وجود تبعید ، ایشان از پای ننشست و از راه دور با خط دهی به جوانان و انقلابیون مسائل انقلاب را در لار ساماندهی مینمود . بالاخره در شرایطی که استیصال رژیم و درماندگی  شاه خائن ، نوید بخش پیروزی مردم مسلمان ایران شده بود ، ایشان طی استقبال مردمی بی نظیری  به لار مراجعت نموده و طی اولین سخنرانی ، به مردم بشارت فرار شاه در آینده نزدیک را دادند. در این دوران ، راهپیمائیهای مکرر و فراگیر و اهداء شهداء و مجروحین ، نه تنها هیچگونه خلل و سستی در مردم ایجاد نکرده بود  بلکه عملاً بر شور و شوق  و حرکت مردم افزوده بود.
 
 
 
۶- عزیمت به  تهران از ۵ بهمن ۵۷ تا ورود حضرت امام (ره) به ایران
بالاخره  شاه رفت و بختیار نوکر بی اختیار را بعنوان نخست وزیر بجای گذاشت ، لذا آیت الله معظم حضرت آیت الله آیت اللهی مدظله و آیت الله نسابه و جمع کثیری از مردم لار برای استقبال از حضرت امام (ره ) همچون مردم دیگر شهرها به تهران عزیمت نموده و چون بختیار فرودگاهها را بسته بود ، بیش از هزار نفر از علماء بلاد از جمله علمای  لارستان ،  در مسجد دانشگاه تهران تحصن نمودند تا اینکه بالاخره با فداکاری و پا فشاری مردم و همراهی همافران نیروی هوایی ، فرودگاه باز شد و حضرت امام با دویست نفر از همراهان و خبرنگاران خارجی وارد ایران شدند و در سالن فرودگاه مهرآباد برای جمعیت حاضر در سالن نطقی ایراد فرمودند. در برخی عکسها و فیلمهای مربوط به حضور امام در سالن فرودگاه مهرآباد ، آیت الله نسابه نیز با کمی فاصله از امام و شهید بهشتی دیده میشوند که یادآور آن روزهای حماسی و پرشور و خاطره هست . در هر حال لحظات ورود امام و سخنرانی ایشان در فرودگاه و حرکت به سوی بهشت زهرا در حالیکه فاصله ۴۰ کیلومتری فرودگاه تا بهشت زهرا مملو از جمعیت تهران و سایر شهرها بود و همچنین سخنرانی تاریخی حضرت امام (ره) در بهشت زهراء و همه آن لحظات خوش پیروزی جنود حق بر باطل شیرینی ای  دارد که هیچگاه از یادها محو نمیشود . بالاخص آن جمعیت عظیم مستقبلین که رادیوهای خارجی را به اعتراف واداشت و لذا اعلام کردند :” این بزرگترین استقبال تاریخ است “  به هر حال آیت الله نسابه در همه این مراحل حضور فعال  داشتند تا یوم الله ۲۲ بهمن  که مصداق آیات شریفه ” والفجر و لیال عشر ” بود . آری ده شب و روز از ورود امام تا پیروزی انقلاب طول کشید و خاطرات زیادی از آن ایام از آیت الله نسابه و نقش ایشان در جریانهای مربوط به انقلاب نقل میشود که ذکر آنها در این مختصر نمی گنجد:
این شرح بی نهایت کز زلف یار گفتند    حرفی است از هزاران کاندرعبارت آمد
 
 
 
 
 
 
 
۷-مبارزات آیت الله نسابه  ، به روایت اسناد ساواک
لازم بیادآوری است که اسنادی که پس از پیروزی انقلاب  از ساواک شیراز بدست انقلابیون افتاد و هم اکنون تصاویر آنها موجود است حکایت از نقش بی بدیل آیت الله نسابه در سازماندهی و هدایت انقلاب اسلامی در منطقه لارستان و … دارد به نحوی که با مطالعه آنها مشخص میشود که  ایشان پرچمدار انقلاب اسلامی در منطقه بوده اند و نیز بر کسی پوشیده نیست که معظم له در تداوم انقلاب و حفظ ارزشهای آن پیوسته و در همه ابعاد در صحنه های مختلف حاضر بوده و هستند . ایشان هم اکنون نیز ثابت قدم و استوار همچون  همیشه ، پناهگاه مستضعفین و مرجع و ملجاء  جوانان بوده و در ابعاد مختلف اجتماعی. سیاسی و … کماکان  فعال هستند  و از پای ننشسته اند.
 
۸-آیت الله نسابه در راس شورای انقلاب اسلامی لارستان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، با توجه به پرچمداری انقلاب در منطقه توسط آیت الله نسابه ، ایشان بعنوان مسئول شورای انقلاب اسلامی لارستان  به ایفای نقش پرداخته و در شرایط بحرانی پس از پیروزی ، به ساماندهی امور اداری و مردمی منطقه مشغول شده  و بسیاری از تنشهای آن دوران را مدیریت و مهار نمودند . تشکیل کمیته های انقلاب اسلامی از جمله گروه پاسداران مالک اشتر جهت تامین امنیت منطقه ، حضور در صحنه های مختلف و حساس پابه پای  پاسداران و نیروهای کمیته ، تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لارستان با هدایت و همراهی ایشان ، برخورد های ارشادی با گروهکهای التقاطی و معاند قبل و پس از پیروزی از جمله فدائیان ، منافقین و … و  روشنگری نسل جوان لارستان برای جلوگیری از بدام افتادن آنها توسط گروهکها و حمایت از نهادهای انقلابی در مقابل بازماندگان رژیم طاغوتی ، گروهکها ، برخی مخالفین و … اهتمام ویژه به امور سپاه و بسیج مستضعفین و حمایت از آنان در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب، جنگ و بعد از آن تاکنون و داشتن رابطه صمیمانه با اعضای جانبرکف این دو نهاد مقدس  وسایر نهادها مانند جهادسازندگی و … رسیدگی بحال محرومین و مستضعفین  و  دهها مورد دیگر که ذکر همه آنها نیاز به مجالی دیگر دارد ، ازجمله خدمات حضرت آیت الله نسابه در راستای ترویج و حفظ اصول انقلاب اسلامی و تداوم آرمانهای حضرت امام (ره) ، رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)  و شهداء ، تاکنون میباشد. ایشان بعد از انقلاب به دلایلی که شرح آن در این مختصر نمیگنجد مدتی را مجددا به قم بازگشته و سپس به لار مراجعت نمودند . لازم بذکر است که ایشان در کنار سایر امور ، بنا به ضرورت ، به تدریس در حوزه های علمیه امام جعفر صادق (ع) و  امام علی ابن ابیطالب (ع) لارستان  نیز پرداخته و  می پردازند.
 
 
 
آیت الله حاج سید محمد حسین نسابه در حال ایراد خطبه های نماز جمعه  – حسینیه اعظم لارستان
 
۹-امامت جمعه لارستان
 در نیمه اول دهه ۷۰  ، پس از ناراحتی قلبی و جراحی حضرت آیت الله آیت الهی ، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیه الله العظمی خامنه ای  (مدظله العالی) در بیمارستان از حضرت آیت الله   آیت اللهی عیادت نمودند و متقابلا ایشان نیز پس از بهبودی وجهت تشکر و قدردانی از توجه معظم له ، در بازدید خصوصی که با ایشان داشتند معروض داشتند که بدلیل عمل جراحی مانند گذشته بصورت مستمر موفق به امامت نماز جمعه در لار نیستم و لذا با نظر مثبت  رهبر معظم انقلاب اسلامی ( مدظله العالی ) ، از آن تاریخ آیت الله نسابه علیرغم عدم تمایل به کسب عناوین و … ، بدلیل تبعیت از امر معظم له بعنوان امام جمعه موقت لارستان معرفی و مشغول به ادای تکلیف در این سنگر شده  و  از آن به بعد تا مدتی بعد از رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالعلی آیت اللهی ( قدس سرّه ) یعنی قریب به ۱۷ سال ، آیت الله نسابه در کسوت امام جمعه موقت لارستان ایفاء وظیفه نمودند  که در سالهای آخر عمر مبارک حضرت آیت اللهی (قدس سره ) بعلت کهولت و ناتوانی ناشی از اعمال جراحی متعدد که بر روی حضرت آیت الله آیت اللهی انجام شده ، آیت الله نسابه به عنوان امام جمعه راتب لارستان  در این سنگر عبادی سیاسی خدمات ماندگاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ، ولایت عظمای فقیه و مردم  خصوصا در مقاطع حساسی  مانند فتنه ۸۸ ، داشتند .
پس از رحلت حضرت آیت الله العظمی آیت اللهی ( قدس سرّه ) ، ایشان تا چهلم معظم له ، اقدام به اقامه نماز جمعه نموده و چند جمعه آخر را به تبیین شخصیت ، جایگاه ، مقام علمی ، سیاسی و مبارزاتی ایشان پرداختند.
بنا به مسائلی که جای طرح آنها در این فرصت نمیباشد *، ایشان علیرغم عدم حضور در مسئولیت امامت جمعه ، کماکان در خدمت به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی و  پیروی از منویات مقام معظم رهبری سعی وافر شاخصی دارند که این همه در سخنرانی ها ، مصاحبه های ایشان مشهود و مشخص میباشد .
حضرت آیت الله نسابه پس از سپردن سنگر نماز جمعه به امام جمعه جدید طی مصاحبه ای اعلام نمودند :
” بنده از سال ۴۲ و از ابتدای نهضت اسلامی ، همواره بعنوان سرباز پیاده انقلاب و نظام اسلامی در مسیر حضرت امام (ره)  و مقام معظم رهبری      ( مدظله العالی )  بوده ، هستم و خواهم بود … “
 
۱۰-بازخوانی بخشی از مهمترین نظرات آیت الله نسابه در خصوص مسائل مختلف
گاهی بازخوانی نظرات و اقدامات  اشخاص ، برای دست یافتن به شناخت بهتر ، بیشتر و عمیقتر ، از  شخصیت مورد نظر ، بسیار ضروری بوده و انسان را از افتادن به دام  قضاوتهای نابجا و  افراط و تفریط بازمیدارد ! ! بر همین اساس ، از این به بعد و در فواصل زمانی معین ، بخشهایی از نظرات دانشمند معظم ، حضرت آیت الله نسابه در خصوص مسائل مختلف ، که از متن سخنرانی های قبلی ایشان استخراج شده را در معرض دید علافمندان قرار میدهیم تا همه محققان و حقیقت جویان  راحت تر   از قبل به مهمترین فرازهای سخنرانی ایشان در سالهای گذشته دست یاقته و آنها را  مورد استفاده قرار دهند . لذا در اولین قدم فهرستی از مهمترین بیانات و نظرات ایشان که بیشتر آنها در همین سایت منتشر شده را در دسترس بازدیدکنندگان محترم قرار میدهیم :
  
۱- اصل مترقی ولایت فقیه از دیدگاه آیت الله نسابه :
شاید برخی از ناآگاهان بر این باور باشند که بحث مترقی ولایت مطلقه فقیه مربوط به نیم قرن اخیر و وقوع  انقلاب اسلامی در ایران باشد و علمای متقدم چیزی در این باب نداشته اند !  اما همچنانکه حضرت امام (ره) نیز در مقدمات مبحث ولایت فقیه اشاره نموده اند بسیاری از علمای متقدم  نیز بر این بحث صحه گذاشته و برخی از آنان نیز عملادر این راه مجاهدت نموده اند که نمونه بارز آن آیت الله مجاهد حاج سید عبدالحسین نجفی لاری ( جد مادری آیت الله نسابه ) میباشند و پس از ایشان نیز  فرزند آنمرحوم حضرت آیت الله حاج سید عبدالمحمد آیت اللهی ( دایی آیت الله نسابه ) و پس از ایشان نیز برخی از فرزندان آن بزرگوار در خط مبارزه  هستند که همگی از دائی زادگان آیت الله نسابه محسوب میشوند. یکی از علل هجرت آیت الله نسابه  به منطقه لارستان پس از قیام ۱۵ خرداد و تبعید حضرت امام (۱۳۴۳) ، سابقه تاسیس حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه در این منطقه توسط جد مادری ایشان میباشد که تئوری آن را نیز در کتابها و رساله های گرانسنگ خود تحت عنوان مشروطه مشروعه و قانون در اتحاد دولت و ملت به رشته تحریر درآورده بودند. از آنچه ذکر شد این نتیجه طبیعی مد نظر است که ترویج  و تبلیغ ولایت مطلقه فقیه از اصول  لایتغیر این دو خاندان به هم پیوسته نسابه و آیت اللهی میباشد و عمده چهره های مطرح این دو خاندان مروج سرسخت این نظریه مترقی  دینی  بوده ، هستند و خواهند بود . اینها نکاتی در مورد این خاندان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سفرهای خود  به این سامان ( چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری ) ، در سخنرانی های علنی خویش  بر آن تاکید مکرر داشته اند . ولایت فقیه خط قرمز و اصل اساسی تفکر این دو خاندان محسوب میشود و رابطه گرم آنان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در تمام این سالها ، افتخار دیگری در کنار سوابق مبارزاتی بیوت محاهد و  مبارزی اینچنین میباشد که خود و اجدادشان در این راه ، جنگها  و تبعیدهای مکرری را متحمل شده اند و تاکنون نیز در حمایت از مقام عظمای ولایت از پای ننشسته اند بر همین اساس آیت الله نسابه همچنانکه در بندهای قبل نیز ذکر گردید مکررا بر نقش اساسی رهبری فقیه در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه لارستان تاکید نموده اند که موراد زیر از این جمله اند :
الف ) تجلیل آیت الله نسابه از مقام معظم رهبری و حمایت از مواضع معظم له در خطبه های نماز جمعه لارستان در اوج فتنه انگیزی فتنه گران  یکی از مواضع تحسین برانگیز ایشان در جریان فتنه بوده و حاکی از درایت و بصیرت و اقدام به موقع ایشان میباشد. آیت الله نسابه در این خطبه ها ضمن شرح و تفسیر یکی از آیات قرآن  فرمودند : ” مقام معظم رهبری خلیفة الماضین و جمال الباقین و از مصادیق بقیة الله اند .”( پاییز ۱۳۸۸)
ب ) تاکید مجدد آیت الله نسابه بر جایگاه بی بدیل حضرت آیت الله خامنه ای در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران ، طی مصاحبه با نشریه محلی میلاد لارستان و بیان مکرر این جمله که : ” مقام معظم رهبری خلیفة الماضین و جمال الباقین هستند .” ( دهه فجر ۱۳۸۸)
ج ) آیت الله نسابه در خطبه های نماز جمعه لارستان : “امام (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای از مصادیق بارز شرح صدر هستند .”( ۲۰/۱۲/۱۳۸۹)
د ) آیت الله نسابه در تشریح جایگاه رفیع رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی ) : “ رهبر این  ودیعه آسمانی را  گوهر گرانبها ، مرد بی جانشین و بقیة السلف بدانیم که بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین و  هو  ( مقام معظم رهبری) خلیفةالماضین و جمال الباقین .” ( مصاحبه با  نشریه میلاد لارستان ، چاپ مجدد )
 
 
۲- حمایت آیت الله نسابه از مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در اوج فتنه ۸۸ :
تجلیل آیت الله نسابه از مقام معظم رهبری و حمایت از مواضع معظم له در خطبه های نماز جمعه لارستان در اوج فتنه انگیزی فتنه گران نیز یکی از مواضع تحسین برانگیز ایشان در جریان فتنه بوده و حاکی از درایت و بصیرت و اقدام به موقع ایشان مینماید . آیت الله نسابه در این خطبه ها ضمن شرح و تفسیر یکی از آیات قرآن  فرمودند : ” مقام معظم رهبری خلیفة الماضین و جمال الباقین و از مصادیق بقیة الله اند .”( پاییز ۱۳۸۸)
 
 
۳- حمایت مجدد و مکرر از مواضع رهبری معظم نظام اسلامی در دهه فجر ۱۳۸۸ :
تاکید مجدد آیت الله نسابه بر جایگاه بی بدیل حضرت آیت الله خامنه ای در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران ، طی مصاحبه با نشریه محلی میلاد لارستان و بیان مکرر این جمله که : ” مقام معظم رهبری خلیفة الماضین و جمال الباقین هستند .” ( دهه فجر ۱۳۸۸)
 
۴- حمایت از خیزشهای مردم منطقه بر علیه وابستگان به آمریکا و تاکید بر الگو پذیری آنان از  ایران  :
آیت الله نسابه با توجه به روحیات خانوادگی و رسالت دینی ، همچون اجدادش همواره در خط مبارزه با طواغیت   و حامیان خارجی آنها فعال بوده و چنانکه در قسمتهای قبل گفته شد معتقد به جهاد از مهد تا لحد هستند و با توجه به همین روحیه نیز هرگاه ندای استکبار ستیزی را در گوشه ای از جهان میشنوند ، از طریق رسانه ها با علاقه خاصی پیگیر مطالب مربوط به آن شده و معمولا در خطبه های نماز جمعه نیز بدان اشاره کرده و حمایت میکنند در همین راستا میتوان به حمایت آیت الله نسابه از خیزش های اسلامی مردم مسلمان منطقه در خطبه های نماز لارستان اشاره نمود که فرمودند : ” خیزش مردم منطقه از نتایج انقلاب اسلامی ایران است .” ( ۱۴/۱۱/۱۳۸۹)
 
۵- استکبار ستیزی  و  حمایت از قیامهای مردم مسلمان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا :
الف ) آیت الله نسابه در تشریح نتایج خودشناسی و خداشناسی واقعی در خطبه های نماز جمعه :
                 “ما بنده خدائیم نه بنده آمریکا و اسرائیل”  (۰۵/۰۱/۹۰)
ب ) محکومیت و تشریح جنایات قوم یهود و صهیونیستها  از ابتدای پیدایش تاکنون و حمایت از انتفاضه و مقاومت مردم فلسطین  توسط آیت الله نسابه در آخرین نماز جمعه ماه رمضان به مناسبت روز جهانی قدس (آخرین چمعه رمضان المبارک ۱۳۹۰)
ج )  حمایت از خیزش مردم مسلمان منطقه خاورمیانه ، در خطبه های متعدد نماز جمعه از جمله :
 – تاکید بر اینکه خیزش مردم مصر و سایر ملتهای مسلمان منطقه از پس لرزه های  انقلاب اسلامی ملت مسلمان ایران و از نتایج انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران است . (نماز جمعه مورخه ۱۴/۱۱/۱۳۸۹  )
 
۶- بصیرت و  موقع شناسی آیت الله در برخورد با فتنه گران :
الف ) ایستادگی در برابر انحرافات اصلاح طلبان بدلیل عبور آنها از خط قرمز های اسلام و نظام اسلامی که نمونه ای از آن در بند یک همین بخش ذکر گردید . ( ۱۳۸۰ )
ب ) سازماندهی و حضور در اجتماعات و راهپیماییهای امت انقلابی و مسلمان  از دوران  طاغوت تاکنون که یکی از آنها  حضور در راهپیمایی  پرشور مردم انقلابی منطقه لارستان به مناسبت ۲۲ بهمن ۸۹  بود که ایشان برخلاف میل اطلاح طلبان فتنه جو ضمن حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ، مهر بطلانی بر حرکت مذبوحانه جنبش سبز اموی در ۲۵ بهمن زده و در خطبه های ۲۹ بهمن همان سال نیز حمله شدید اللحنی به عوامل فتنه به دلیل حرکت انحرافی ۲۵ بهمن نمودند . (۲۲/۱۱/۸۹)
ج ) محکومیت قاطع سران فتنه و فتنه گران و حرکات مذبوحانه آنان در ۲۵ بهمن ، توسط آیت الله نسابه در خطبه های نماز جمعه لارستان (۲۹/۱۱/۸۹)
 د ) آیت الله نسابه در خطبه های ۲۹ /۱۱/۸۹ ضمن حمله به حرکات انحرافی و منافقانه سران فتنه و عوامل جنبش سبز اموی فرمودند که اینها ( فتنه گران ) حتی در تبعیت از اصول دمکراسی غربی مورد نظر خودشان هم صداقت ندارند ، زیرا شعار دمکراسی غربی ۵۰ % + ۱ %  هست که اگر همین هم ملاک آنها ( فتنه گران )  باشد ، بازهم حق با اکثریتی است که در سراسر کشور  ۲۲ بهمن به خیابان آمدند نه عده محدودی که آنهم فقط  در چند شهر اقدام به فتنه انگیزی نمودند . ( ۲۹/۱۱/۸۹)
 ه ) آیت الله نسابه در خطبه های نماز جمعه لارستان : ” مقاومت و پایداری مردم در راه انقلاب اسلامی مثال زدنی است .” ( اولین جمعه رمضان المبارک ۱۳۹۰)
 و ) انتقاد آیت الله نسابه از خواص بی بصیرت که در طول تاریخ باعث ضربه زدن به جبهه حق شدند . ( با استناد به مواضع همیشگی ایشان خصوصا گزیده ای از نماز جمعه مورخه ۰۵/۰۱/۹۰ )
 
۷- حمایت از خدمات دولت نهم و دهم و  تلاشهای  ادارات و ارگانها در خطبه های متعدد نماز جمعه :
 
آیت الله نسابه همچنان که با استفاده از تریبون نماز جمعه و بر اساس  وظیفه شرعی و قانونی  امر بمعروف و نهی از منکر و نیز با توجه به تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی  مبنی بر نظارت  و انتقاد سازنده آحاد جامعه ، برخی از کم کاریها ، رفتارهای دون شان ادارات نظام اسلامی و …  که باعث وهن انقلاب و اسلام در انظار عمومی میشود را به موقع و، دلسوزانه و بعضا در خفا یا حتی در صورت مصلحت و لزوم هنگام ایراد  خطبه ها  متذکر میشوند ، متقابلا همیشه و مکررا   از  زحمات دلسوزانه ادارات و  ارگانها ، سیاستهای اصولی دولت و … نیز تجلیل و قدردانی مینمایند که متاسفانه این مورد نیز همیشه و تعمدا توسط برخی از مغرضان ، آشکارا ندیده انگاشته شده و حقایقی از این دست متاسفانه به سکوت یا کتمان مورد غفلت قرار میگیرد که سیر سخنرانی های ایشان از ابتدای پیروزی انقلاب تا هم اکنون موید این واقعیت است .
الف ) آیت الله نسابه در خطبه های نماز جمعه لارستان: ” باید به دستورات دولت در زمینه صرفه جویی عمل بشود “ ( ۰۶/۰۳/۹۰ )
ب )  تجلیل آیت الله نسابه از تلاشهای سربازان گمنام امام زمان (عج) در برقراری امنیت ، در خطبه های نماز جمعه لارستان ( ۲۴/۰۴/۱۳۹۰ )
ج )   آیت الله نسابه  با اشاره به زحمات پرسنل دلسوز تامین اجتماعی از زحمات آنان نیز در ایجاد رفاه برای اقشار مختلف تشکر نموده و تصریح  نمودند که این اداره موفق شده ۱۵۰۰۰ نفر را مستقیما به همراه ۶۳۰۰۰ نفر از وابستگان آنان تحت پوشش بگیرد .( ۲۴/۴/۹۰)
د ) تجلیل مکرر  آیت الله نسابه  از جایگاه وِیژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کسوت مقدس پاسداری در خطبه های نماز جمعه لارستان  به مناسبت سوم شعبان و روز پاسدار(۱۳۸۹).
ه )  تجلیل از خدمات ارزنده و مخلصانه نیروی انتظامی در هفته بزرگداشت این نیرو (۱۵/۰۷/۹۰)
و ) افشای ماهیت سران فتنه ۸۸ ، تبیین معنای فتنه از دیدگاه آیات و روایات و تاکید بر پیروی از ولایت و رهبری معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه ۰۹/۱۰/۱۳۹۰   لارستان  توسط آیت الله نسابه
 * حضرت آیت الله نسابه پس از سپردن سنگر نماز جمعه به امام جمعه جدید طی مصاحبه ای اعلام نمودند :
” بنده از سال ۴۲ و از ابتدای نهضت اسلامی ، همواره بعنوان سرباز پیاده انقلاب و نظام اسلامی در مسیر انقلاب ، حضرت امام (ره)  و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  بوده ، هستم و خواهم بود … “